PH 2/1 Bord

  • 4.995,00 DKK
  • Prisen er inkl. moms
Brand: Louis Poulsen
Tilgængelighed: På lager
+ -
 

Design: Poul Henningsen.

Koncept: Armaturet er designet ud fra princippet om et reflekterende treskærmssystem, som er baseret på en lagaritmisk spiral, hvor lyskildes brændpunkt er placeret i spiralens centrum. Det mundblæste trelags opale glas, som er blankt på ydersiden og sandblæst på indersiden udsender et blødt og diffust lys.

Materiale: Skærme i mundblæst, hvidt, opalt glas med fatningshus og stel i højglansforkromet, sort metalliseret messing, eller messing metalliseret .

Dimension: Diameter 200mm, højde 355mm.Leveres med 1,75 m ledning, hvorpå der findes afbryder

Lyskilde: Maks. 33W Eco G9

Energiklasse: A - C 

PH 2/1 bordlampe er medlem af 3-skærms familien, der i dag tæller 20 lamper, heraf 3 til udendørs brug.
Poul Henningsen (PH) designede 3-skærmssystemet allerede i 1925-1926, hvor PH i samarbejde med Louis Poulsen tegnede de første lamper til en udstilling i Paris.

lamp 1600x900

Gennem hele sit liv søgte PH at skabe det blændfri lys, rette lyset hen, hvor der var brug for det og skabe bløde skygger. Glasset er mundblæst, hvorfor ingen glas er 100 % ens.

PH designede således ikke blot en lampe, men et helt system, og der blev igennem årene produceret omkring tusind forskellige modeller.

PH lampernes numre refererer til skærmstørrelsen. PH 2/1 bord består af en overskærm på ca. 20 cm, men her er brugt mellem- og underskærme fra den model, der hed 1/1. PH 2/1 Bord i sin nuværende form blev introduceret i 2011.

energi PH 2 1 Bord DK

Poul Henningsen

(1894-1967)

Poul Henningsen

Poul Henningsen blev født i København af den berømte, danske forfatterinde Agnes Henningsen. Han færdiggjorde aldrig sin uddannelse som arkitekt, men studerede ved Københavns tekniske skole på Frederiksberg i perioden 1911-1914, og derefter tre år ved det Tekniske Universitet i København.
Han startede med at praktisere inden for traditionel funktionalistisk arkitektur, men gennem årene ændrede hans professionelle interesser sig til hovedsagligt at fokusere på belysning, hvilket også er det, der gjorde ham mest berømt. Udover at være designer, begyndte han også at skrive og blev journalist og forfatter.

En kort periode i begyndelsen af 2. verdenskrig var han arkitekt i Tivoli i København. Men som så mange andre kreative mennesker måtte han flygte fra Danmark under den tyske besættelse. Han blev snart en vital del af den danske koloni af arkitekter i Sverige.

Den mest betydningsfulde belysningsdesigner for Louis Poulsen, og hans ideer ligger til grund for firmaets belysningsfilofi.
En kulturpersonlighed der foruden lys bredte sig ud over revy, satire og samfundskritik.

Samarbejdet med Louis Poulsen startede i 1925 og fortsatte frem til hans død.